Wycieczka kl. 4-6 do Sandomierza i Krzyżtoporu.

09.11.2022

Dnia 07.11.2022 r. w ramach programu Poznaj Polskę uczniowie klas 4-6 wzięli udział w wycieczce do Sandomierza i Krzyżtoporu. Pierwszym punktem zwiedzania był ratusz , który można uznać za jeden z najpiękniejszych ratuszy w Polsce. Potem udaliśmy się pod Bramę Opatowską, jedyną zachowaną bramę wjazdową do miasta, która wchodziła w skład murów obronnych. Kolejnym celem był Kościół św. Józefa.  Potem przemierzyliśmy szlak planu zdjęciowego do filmu „Ojciec Mateusz”. Następnie  przeszliśmy przez Ucho Igielne w kierunku Zamku królewskiego Kazimierza Wielkiego, który został wzniesiony w XIV wieku, jednak nie przetrwał zbyt długo z racji wysadzenia go w powietrze przez Szwedów w 1656 roku.  Na placu zamkowym podziwialiśmy panoramę Sandomierza i okolic. Kolejny kierunek, który obraliśmy to Kamienica Oleśnickich, w której znajduje się wejście do Podziemnej Trasy Turystycznej. Schodząc do podziemi dowiedzieliśmy się, że jest to system XIV i XV-wiecznych piwnic, w których sandomierscy kupcy składowali towary handlowe. Trasa prowadzi pod 8 kamienicami , a najgłębsze wyrobiska sięgają 12 metrów. Potem był czas na poznanie uzbrojenia w tzw. Zbrojowni. Nie zabrakło przy tym śmiechu i dobrej zabawy. Był czas na przymiarki, zdjęcia i „pojedynki na szable”. Po tak wyczerpujących punktach programu udaliśmy się na obiad w niebyle jakim miejscu a mianowicie w restauracji Ciżemka, położonej w sercu rynku sandomierskiego. Restauracja to kamienica pochodząca z XVI wieku. Po obiedzie wspólnie z opiekunami; p. Iwoną Jędrzejczyk, p. Joanną Nowak, p. Adaminą Marek-Kot i p. Martą Rogalską zakupiliśmy pamiątki i sandomierskie słodycze dla bliskich. Posileni wyruszyliśmy w stronę autokaru, by zaliczyć ostatni punkt naszego programu – zamek Krzyżtopór. Są to ruiny powstałej w XVII wieku rezydencji pałacowej otoczonej fortyfikacjami bastionowymi położonej w miejscowości Ujazd w województwie świętokrzyskim. Była to jedna z największych budowli pałacowych w Europie przed powstaniem Wersalu. Od 2018 ma status pomnika historii. Kiedy opuszczaliśmy ruiny zamku zapadał zmrok co dodawało tajemniczości temu miejscu, ale i było dla nas sygnałem, że należy wracać do domu.